Mange CRM-systemer har dashboards – også ChannelCRM. Dashboards virker som en god måde til at få overskuelighed og på den måde sikre at man arbejder effektivt.

Så vidt så godt, men her skal vi se lidt mere på psykologien bag dashboards. Særligt på om de virker motiverende for sælgeren.

Sagen er nemlig at man som administrator af CRM-systemet let falder i den fælde alene at oprette og vise dashboards, der fokuserer på at tydeliggøre, hvor man som sælger er bagud.
F.eks. at man mangler aktivitet, at der er mange kunder som man ikke har besøgt eller at man er bagud for budget og har en næsten tom pipeline.

Selvom vi nok alle kan blive enige om at disse ting bør håndteres, så kan det virke direkte modsat at få realiteterne ”smækket lige i synet”, hver gang man åbner CRM systemet.

Det bevirker at man ikke har lyst til at åbne systemet og til at man får ”blinde pletter”, for de ting man alligevel véd halter bagud.

Tænk derfor også på psykologien, når du vælger hvilke dashboards, der skal vises som standard hver gang CRM-systemet åbnes. Begræns de negative dashboards (dem der viser hvor langt man er bagud) til det allervigtigste eller kun til dem, man som sælger kan gøre noget ved her og nu.

Den enkelte sælger kan så selv vise flere dashboards efter behov.