Der kan opstilles et antal KPI (Key Performance Indicators) for brugerne af systemet. Det er ikke alle brugere, der kan måles med samme målestok, så derfor er de valgte KPI-tal knyttet til den enkelte brugers profil.
Opsætning af KPI foregår derfor i flere trin:
- Definér brugerprofiler.
- Tilknyt de enkelte brugere den passende profil.
- Opsæt KPI-tal for hver profil
- Overvej hvor mange KPI-tal den enkelte bruger skal præsenteres for. 3-5 er overskueligt og motiverende. 10 er ikke. 20 er demotiverende.
Opsæt KPI-tal
KPI-tal fremkommer ved at udføre bestemte målinger på data i CRM og eventuelt sammenholde de fundne værdier med opstillede mål.
F.eks. vil en KPI kunne beskrives som:
“For sælgere gælder at de altid skal have 10 salgsmøder planlagt til afholdelse i de næste 14 dage.”
Her vil ChannelCRM så finde det antal salgsmøder, der rent faktisk er planlagt for de næste 14 dage og sammenholde dette med måltallet 10. Hvis der findes 6 salgsmøder, vil resultatet vises som 6 og scoren bliver 60%.
KPI’er kan defineres meget enkle som i eksemplet ovenfor, men de kan også defineres mere komplekse som f.eks. “Med hvilken andel af kunde-virksomheder, hvor du er Key Account Manager, har du haft salgsmøder de seneste 90 dage.”
KPI’er defineres ud fra skabeloner, som ligger klar i systemet. Hvis du synes at der mangler en skabelon, er vi meget lydhøre for idéer.
Ved klik på knappen KPI opsætning vises følgende vindue.
![](https://www.channelcrm.dk/wp-content/uploads/2019/08/kpi_blog.png)
Her er der allerede defineret én regel. For at se, hvad den indeholder klikkes på linjen.
![](https://www.channelcrm.dk/wp-content/uploads/2019/08/kpi_edit_blog.png)
Den valgte regel er en ret enkel regel: Antallet at planlagte møder for de næste 14 dage, hvor brugeren deltager. Og reglen er tilknyttet alle, der har profilen “Salg”.
Beregning af KPI-tal
Alle KPI-regler for alle brugere beregnes hver nat. Det betyder at KPI-tallene er faste i løbet af dagen, selvom du måske samme dag har planlagt en hel masse ny aktiviteter. Næste dag vil tallene dog igen være retvisende – også for de ny planlagte.
Visning af KPI overfor brugerne
Knappen “Mine KPI” vises kun over for den enkelte bruger, hvis der er defineret KPI-tal for brugeren. Et klik åbner et vindue “Dagens KPI”, der er indeholder KPI-tal og eventuelt forecast vist som graf.
![](https://www.channelcrm.dk/wp-content/uploads/2019/08/kpi_results_blog.png)
Ovenstående indlæg viser kun lidt af overfladen i anvendelse og opsætning af KPI i ChannelCRM. For at se mere kan du besøge hjælpesiden https://channelcrmhelp.dk/index.html?mykpi.htm eller video på https://www.youtube.com/user/ChannelCRM/search?query=LED03